måndag 27 juli 2009

Så får du mer energi - del 3 av 5 - Kost

De flesta är medvetna om att det vi äter påverkar våran hälsa, därför är det viktigt att tänka på vad vi äter. Samtidigt tror jag att det är viktigt att inte försöka äta "för perfekt", räkna kalorier varje dag och liknande.

If you get too obsessed with discipline and purity - hell, the stress is gonna kill you


Några generalla regler:

Ät mindre Folket som lever längst äter mindre än vad de flesta svenskar gör.

Ät mindre kött De som lever längst äter mindre kött, kyckling och fisk än oss. De flesta veganer och vegetarianer upplever att de mår bättre efter att ha minskat köttintaget. Om du är skeptisk, testa en månad och dela med dig av dian upplevelser, det värsta som kan hända är att du får gå tillbaka till dina gamla vanor.

Variation Som i de flesta områden så är variation viktigt även här. Variera färgerna på frukt och grönsaker, variera sädesslagen du äter osv

Ät mer grönsaker och frukt De flesta vet att frukt och grönsaker är bra. Ät dem helst råa. Men heldre tillagade än inga alls.

Ät långsammare Detta gör matsmältningen lättare.

Exprimentera själv Bry dig mindre om vad forskning, matråd och jag säger. Våga testa själv, känn hur du mår efter att ha ätit, både timmarna efter och på längre sikt.

När jag själv förändrade min kost, främst genom att minska sockerintaget så märkte jag enorma förändrningar. Jag var tidigare väldigt ofta sjuk, varje gång jagfick en förkylning så fick jag även hosta, efter att ha bytt kost så blir jag i stort sätt aldrig sjuk.

1 kommentar: