tisdag 18 september 2012

Pitch anything!

Pitch Anything!handlar om hur man lägger fram sina idéer på ett bra sätt för att få mottagaren att tycka om dem.

Grundkonceptet i boken är att hjärnan består av tre delar, reptilhjärnan, det limbiska systemet och neocortex.

Reptilhjärnan agerar som ett första filter. Den ignorerar allt som inte är farligt eller nytt och spännande. Om den upptäcker något nytt så summerar den det snabbt utan att fokusera på detaljer. Den skickar inte vidare något till dem mer tänkande delarna av hjärnan och situationen inte är mycket speciell.

Om situationen betraktas som ett hot så skickar reptilhjärnan vidare arbetet till amygdala där fysiska reaktioner skickas ut till kroppen, som ökad puls, svettning och rädsla.

Du vill alltså få din idé att inte verkade hotande. Du vill att den ska vara positiv, speciell, oväntad och enkel.

Ett knep man kan använda är att göra sig själv till priset. Framstå som att du har höga krav på vilka du jobbar med så att de får jaga dig. Detta funkar eftersom:

1: Vi jagar det som är på väg bort från oss.
2: Vi vill ha det vi inte kan få.
3: Vi sätter bara värde på det som är svårt att skaffa.

Om du kommer med ett förslag eller en idé så vill du visa att den är ny. Ingen vill köpa en TV om försäljaren säger: "Köp den här modellen, vi har haft 50 stycken på lagret i evigheter".

Något annat som ofta är användbart är tidsbegränsningar. Om du säger att det kommer gå snabbt, bara en kvart, så kommer de lyssna bättre och samtidigt visar du ditt värde eftersom din tid är värdefull.

Pitch anything! är den bästa boken om påverkan jag läst. Den finns på amazon både till kindleoch fysisk bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar