onsdag 13 januari 2010

Hur försäljare utnyttjar våra skuldkänslor

Det naturliga urvalet har gjort så vi oftast besvarar tjänster med gentjänster. När vi tar emot en gåva känner vi att vi står i skuld, för att få bort känslan är vi beredda att göra det mesta, oftast betalar vi tillbaka mer än vad vi själva fick. Detta utnyttjas överallt i samhället.

När vi går i mataffären står det ofta en kock och lagar smakprover till oss. Kocken ger oss tid och mat vilket väcker våra skuldkänslor och vi betalar genom att köpa matvaran, oftast oavsett om vi tycker om den eller inte.

Samma sak händer när vi får med en testprodukt när vi köper en tidning.

Förutom att ge bort något så använder försäljarna många andra sätt att väcka våra skuldkänslor på. Det kan handla om att visa bilder på svältande barn för att få oss att köpa lotter där en väldigt liten del av pengarna når ut till barnen, eller att ditt barn också är värt en viss leksak eftersom alla andra barn har den.

Försäljare använder dessa tekniker över hela världen. Om vi känner till dem så kan det kanske bli lite lättare att stå emot dem.

2 kommentarer:

  1. Lästips för personer intresserade av detta: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147075392

    SvaraRadera
  2. Jag faller jämt försånt här! Usch...

    SvaraRadera