söndag 17 januari 2010

Portföljuppdatering

SSAB: 20%
H&M: 18%
Ratos: 15,5%
SCA: 11,5
Öresund: 6%
ABB: 5%
Midway: 4%
Rejlerkoncernen 3,5%
Tricorona: 3%
Industrivärden: 3%

Mindre innehav (1-2,5%):
Diamyd
Securitas
Handelsbanken
Investor
Alfa laval
Kungsleden

Utvärdering:

SSAB är inte tänkt att utgöra en så stor del av portföljen under än lång tid. Jag köpte mycket SSAB när det var som störst panik på börsen eftersom den går mycket bra i uppgång (och tvärtom i nergång). Den har nu gått upp 100% sedan jag köpte. Jag kommer inte köpa mer SSAB på ett bra tag, men kanske inte heller sälja.

Mitt största misstag är att jag köpte ganska mycket H&M under samma tid. Det kommer säkerligen bli en bra investering på sikt, men det hade varit bättre att köpa mer konjunkturkänsliga bolag (som SSAB) och köpa H&M när börsen var normalt- eller högvärderad.

Portföljen är en blandning mellan fokusering och diversifiering. Mina fyra största innehav utgör 65% av portföljen.

Kommentera gärna portföljen. Vilka bolag saknar ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar