söndag 17 januari 2010

Nya bolag i portföljen

I fredags handlades tre nya bolag in i portföljen.

Öresund: Bra bolag med bra direktavkastning och utdelningstillväxt. Frågan jag ställde mig var om jag skulle köpa Öresund eller Avanza/HQ. Jag valde först bort HQ eftersom de är såpass ostabila, deras vinster var större 99/2000 än idag. Till sist valde jag Öresund tack vare något bättre historisk direktavkastning och för att det är bättre riskspridning, samt att de har investerat lite i private equity.

Securitas: Skaplig direktavkastning nu, historiskt sett lite lägre. Men jag tror långsiktigt på säkerhetsbranschen.

Rejlerkoncernen: Lite oväntat kanske. Boken "One upon wall street" fick mig att uppmärksamma detta bolag. Tråkigt namn, hyfsat tråkig bransch, vilket påverkar värderingen på bolaget. Mycket bra direktavkasning och utdelningstillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar