De bolag som presterar bra på lång sikt är de som är villiga att ta kortsiktiga smällar för att kunna prestera bättre på lång sikt. Bolag som försöker använda sig utav kortsiktiga medel som försämrar resultatet över lång tid kommer också att prestera sämre över en lång tidsperiod.
Exempel på bolag som agerar långsiktigt:
H&M: När bomullspriserna gick ut valde konkurrenterna att höja sina priser till kunden. H&M kunde gjort samma sak och tjänat mer pengar på kort sikt, men man valde att behålla priserna på samma nivå för att öka sin marknadsandel.
Amazon: Man väljer att sälja sin
Kindle till tillverkningspriset för att fler ska köpa den och därefter under en lång tid köpa sina böcker från amazon.com. Ungefär på samma sätt som Gilette gör med sina rakhyvlar och rakblad.
Jag försöker hålla mig borta från bolag där ledningen agerar kortsiktigt för att maxa sina bonusar under den korta tid de kommer stanna i företaget.
Har ni fler exempel på bolag som agerar lång- respektive kortsiktigt?
Jag tror Apple hade tunna marginaler på sin iPad när den släpptes/var ny och det har ju rätt effektivt förhindrat andra att släppa likvärdiga (men antagligen av kunden uppfattat som sämre produkter) till ett lägre pris. Och att konkurera på samma pris har väl inte gått så bra.
SvaraRaderaAtt sälja spelkonsoller med förlust för att ta igen pengarna på spel (licenser?) är väl väldigt vanligt men Microsoft spel (och underhållning?)-del gick väl med rätt stora förluster i början men tillslut blev ju Xbox och Xbox360 relevanta och varumärken att räkna med.
På samma vis knäckte de väl Netscape genom att ge bort Internet Explorer?
ZTE och Huawei stäms väl nu för att de skall ha sålt telefoner under priset det kostar att producera dem? Också ett sätt att komma in på marknaden, bli känt och kunna behålla kunder i framtiden.
Finns väl jättemånga sådana fall. Men jag har ju bättre koll på IT-världen än andra branscher.