torsdag 23 januari 2014

Säljer SHB

Jag har sålt halva mitt innehav av Handelsbanken idag, främst för att minska risken.

Sedan senaste köpet har aktien stigit 60%, och sedan första köpet har den stigit ca 200%. Detta gjorde att SHB utgjorde för stor del av min portfölj för att känna mig trygg på lång sikt. Om jag ska äga bankaktier så vill jag att värderingen ska vara låg. SHB börjar se normalvärderad ut, kanske tom ngt dyr (jag tycker att det är svårt att värdera bankaktier rättvist, det tycker även "proffsen").

Jag ser banksektorn som ganska riskfylld. Som Nassib Taleb skriver i sina böcker så är sektorn fragil. Även om du äger en stabil bank så drabbas du negativt om andra banker får problem.

Riskerna och värderingssvårigheten i kombination med värderingen gör att jag säljer halva innehavet. Jag har inte bestämt hur jag gör med den andra halvan. Om värderingen är den samma eller högre om en-två månader så kommer jag fundera på att sälja resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar