söndag 24 november 2013

10 boktips för att nå ditt drömliv

Jag har under dom senaste åren läst ett par 100 böcker och jag tänkte dela med mig av dem som har förändrat mitt liv till det bättre.

Utan inbördes ordning:

As You Think: Second Edition av James Allen

En mycket bra bok om hur våra tankar oftast realiseras. Oavsett om man tror att man kommer klara något eller inte så brukar man ha rätt. Ens tankar skapar ens framtid. Jag ser detta som den mest perfekta boken jag har läst. Den är minimalistisk, snabbläst, innehållsrik. Ingenting behöver tas bort eller tilläggas.

Mastery av Robert Greene

Min absoluta favoritförfattare. En bok om vad alla historiska mästare haft gemensamt och hur man använder dessa tekniker själv. Full av historier om mästare. Intressant läsning även för dem som inte är så jätteintresserade av historia.

The 48 Laws of Power av Robert Green

En bok om hur man tar sig dit man vill i livet och om hur politiker och andra spelar maktspel. Det jag gillar är att han ser allt ur ett så analytiskt perspektiv.

The 50th Law av Robert Greene

I denna bok berättar Greene om hur 50 cent tog sig från problemfull droglangare till en av världens främsta musiker genom sin oräddhet.

The 4-Hour Workweek av Tim Ferris

En annan av mina favoritförfattare Tim Ferris berättar om hur man uppnår sitt drömliv, förenklar arbetet och fokuserar på det som är viktigt. Första delen av boken är riktigt bra, senare delen något sämre.

Principles av Ray Dalio

Grundaren av världens framgångsrikaste hedgefond Ray Dalio skriver om hur vikten av klart tänkande och beslutsfattning. Gratis dokument skrivet för hans anställda.

Think and Grow Rich: The Original Classic av Napoleon Hill

Kanske den bok som har påverkat mitt liv mest till det bättre. Forskning över vad de framgångsrika Amerikanera i början av 1900-talet gjorde för att nå dit. Starka mål är viktigt för att nå dit man vill.

Ikigai av Sebastian Marshall

Den minst kända boken på min lista? Men helt klart en av dem bästa. Jag följer bara två bloggar regelbunder utanför ekonomiområdet, Sebstians är en av dem. Jag gillar hans stora tänkande. Innehåller många logiska tips för att förbättra livet, simpla, men det är få som använder dem till sin fulla potential.

Abundance: The Future Is Better Than You Think av Steven Kotler

Handlar om hur mycket bättre världen har blivit och kommer fortsätta bli. Och om varför människan fokuserar på det negativa. En bra bok för att få perspektiv på hur bra vi har det.

How To Win Friends and Influence People av Dale Carnegie

Världens mest sålda självhjälpsbok. Handlar om hur man förbättrar sina relationer.

Vilka böcker har förändrat erat liv till det bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar