måndag 2 november 2009

Välj de tråkigaste bolagen

I början av min aktiehandel trodde jag att ett tråkigt (eller "dåligt") bolagsnamn var ett dåligt tecken eftersom det skulle göra bolaget mindre kännt. Men faktum är att ett tråkigt namn, en tråkig branch, ett tråkigt bolag och lite/ingen publicitet är bra för oss som investerar i bolaget. Tråkighet betyder inte att aktien har dålig potential, snarare tvärtom.

Ett välskött och tråkigt bolag med tråkigt namn kommer få väldigt lite utrymme i media och väldigt få kommer investera i det, alla söker efter de hetaste bolagen inom den hetaste sektorn. Bra för oss. Det ger oss chansen att köpa ett bra bolag billigt. Förutsatt att bolaget går bra så kommer folk förr eller senare upptäcka det, när aktiekursen stiger så börjar mäklarfirmorna bevaka aktien och fler vågar investera. Bra för oss, vi får chansen att sälja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar