måndag 3 augusti 2015

Dagens hemläxa: Enkelt sätt att göra din portfölj mer rationell och optimerad

Dagens hemläxa:

Steg 1: Skriv ner hur din optimala aktieportfölj idag skulle se ut. Ta både hänsyn till dagens värderingar och vad du vill äga på lång sikt (om du är långsiktig). Kolla inte på din nuvarande portfölj innan du är klar.
Steg 2: Kolla hur din portfölj faktiskt ser ut idag.

Steg 3: Observera de största skillnaderna mellan dagens portfölj och den optimala portföljen. Det är stor chans att skillnaden är större än vad man kunnat förvänta sig.

4: Sälj det innehav som du har alldeles för mycket av och köp det som du har alldeles för lite av. Kom ihåg, det viktiga är inte perfektion, det skulle göra avgifterna för stora om man ständigt balanserar portföljen efter varje procent, det viktiga är förbättring, att ta bort de största misstagen.

Så här blev resultatet för mig:

Optimal portfölj:

Berkshire Hathaway 25%
J&J 15%
HM 10%
Lundberg 10%
Beijer A 5%
Betsson 5%
SHB 5%
Industrivärden 5%
Investor 5%
Ratos 5%
Amazon 5%
Avanza Zero 5%

Dåvarande portfölj:

Berkshire Hathaway 10%
J&J 10%
HM 14%
Lundberg 14%
Beijer A 2%
Betsson 4%
SHB 6%
Industrivärden 16%
Ratos 5%
Amazon 8%
Avanza Zero 7%
Övrigt 2%

Industrivärden hade fått större portföljandel än vad jag ville eftersom jag köpte mycket under krisen när den var kraftigt undervärderad och sedan dess har den gått starkt och är inte längre undervärderad i mina ögon. Jag sålde idag 1/3 av min Industrivärden och fyllde på med Investor och Berkshire. Jag ser det både som en bättre portfölj utifrån dagens värderingar och så gör det portföljen defensivare vilket jag gillar med dagens värderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar